Zijn al je fiches opgeladen op MyMinfin? Zo check je het snel en simpel.

Waar hebben we het vandaag over?

TLDR;

  • Log in op MyMinfin met je eID of Itsme.
  • Ga naar ‘Mijn documenten’ > Filter op fiscale fiches
  • Bekijk per jaar welke fiches opgeladen zijn.
  • Ontbreekt er iets? Vraag het na bij de uitbetaler of organisatie.

Waarom dit belangrijk is

We snappen het: administratie is zelden een hobby. Maar als eenmanszaak of zelfstandige is het wel broodnodig. Zeker als het gaat om je personenbelasting. Want wat je niet weet (of vergeet), kan je geld kosten. En laat dat nu net iets zijn waar niemand zin in heeft.

Een van de meest voorkomende fouten? Niet alle fiches en attesten nakijken op MyMinfin. En nee, dat zijn geen aanwezigheidsrapporten, maar fiscale documenten die aangeven wat je van wie ontvangen hebt of welke uitgaven je gedurende een kalenderjaar hebt gedaan. Denk: loonfiches, uitkeringen, pensioenen, kinderopvang… die dingen.

Hoe check je je fiches op MyMinfin?

Open MyMinfin

Open MyMinfin via de knop hieronder en klik op het pijltje rechts om de volgende stap te bekijken.

Klik hier

Meld je aan

Meld je aan met je eID, Itsme of beveligingscode

Meld je aan in eigen naam

Selecteer het profiel met je naam en rijksregisternummer

Klik op "Mijn documenten"

Gerbuik de zoekfilter

Gebruik de zoekfilter en filter op het type "Fiscale fiches"

Kijk de lijst goed na

Elk document is gekoppeld aan één organisatie (bv. klant, VDAB, sociaal secretariaat, kinderopvang). Ontbreekt er iets wat je wel verwachtte, vraag het dan na bij de organisatie in kwestie.

Check ook even je mailbox!

Sommige fiscale fiches werden te laat opgesteld en enkel via mail verstuurd. Zorg ervoor dat je deze fiches ook bezorgt aan je boekhouder.

Welke fiches moet je zeker checken?

Hieronder de usual suspects die je als zelfstandige of particulier vaak terugvindt in je digitale postvak van MyMinfin:

  • 281.10: Loonfiches (als je ook nog ergens in loondienst werkt)
  • 281.50: Fiches voor zelfstandige prestaties, bv. als freelancer
  • 281.18: Werkloosheids- of RVA-uitkeringen
  • 281.11: Pensioenen 
  • 281.61: Leningen
  • 281.62: Levensverzekeringen
  • 281.71: Giften
  • 281.81: Dienstencheques
  • 281.86: Uitgaven voor kinderopvang
  • 281.90: Terugbetaling sociale bijdragen zelfstandigen

 

Dit zijn de meest voorkomende. Staat er bij jou iets exotisch tussen? Dan loont het sowieso de moeite om extra advies te vragen.

Wat als er iets ontbreekt?

Dan hoeft dat niet meteen paniekmodus te betekenen. Fiches kunnen soms laattijdig worden opgeladen of zijn per ongeluk niet doorgestuurd. Neem gewoon contact op met de partij die ze normaal zou moeten bezorgen (bv. je opdrachtgever, uitbetalingsinstelling, kinderopvang of sociaal secretariaat)


Let wel: je bent zelf verantwoordelijk voor een correcte aangifte, dus ook al is de fiche niet opgeladen, je moet wél de juiste info opnemen. Denk dus niet: “Staat niet op MyMinfin, dus telt niet mee!”.

Conclusie

Een correcte belastingaangifte begint met een eenvoudige maar belangrijke stap: checken of alle fiches er zijn. Zeker als zelfstandige of ondernemer met een eenmanszaak, wil je hier niet slordig in zijn. De fiscus mag dan niet altijd sexy zijn, maar ze houdt wel van stiptheid.


Heb je toch twijfels of lijkt er iets niet te kloppen? Geef ons gerust een seintje. We helpen je met veel plezier, zodat jij kan blijven doen waar jij goed in bent (en dat is hopelijk niet wakker liggen van je belastingaangifte).